CÉLOK, ALAPELVEK

CÉLOK, ALAPELVEK

KIVONAT AZ ALAPSZABÁLYBÓL

 

(1) A társszervezetekkel együttmûködve, teremtse meg az anyagi, szellemi, módszertani feltételeket az olvasótáborok hagyományos elvén mûködõ és szervezõdõ közösségeknek, helyi egyesületeknek, egyleteknek.

(2) Kapcsolatait úgy alakítsa, hogy alkotó részesévé váljon a mai Magyarország társadalmi életének; s olyan nevelési, mûvelõdési formákat kezdeményezzen, amely jelentõsen növelheti a résztvevõk egyéni és társas ismeretét, emberségét, kötõdését néphez, nemzethez, azok kulturális örökségéhez.

(3) Legyen összefogó ereje, közvetítõje a társszervezeteknek, tegyen meg mindent munkájuk megismeréséhez, ami támogatásukhoz szükséges és hasznos.

(4) Vállalja fel a szövetség tagjainak érdek- és személyi védelmét, az ehhez szükséges nyilvánosság megteremtését.

(5) Létesítsen sokoldalú szervezeti kapcsolatot a társszervezetekkel, állítsa példaképül az olvasótábori mozgalom, a klasszikus, a humanista, a felvilágosult, a reformpárti korok jeles személyiségeit, segítõit, emberbarátait.

(6) Következetesen, az önkormányzás demokratikus elvei alapján, szervezze újjá a táborokat is szervezõ csoportokat, tegye lehetõvé önérvényesítésüket, mind anyagi, mind szellemi, technikai, módszertani szempontból.

(7) Összességében: - vállalkozzon az új, a haladó gondolatok, kísérletek ösztönzésére; legyen kezdeményezõje és szószólója a szabad emberi gondolkodásnak, a magyar nemzeti mûvelõdésnek, az egyén erkölcsi felemelkedésének, a korlátlan jótékonyságnak, a felvilágosult tudásnak, a hagyományõrzésnek, a harmonikus életmódra nevelésnek...

1. § - MEGHATÁROZOTTSÁGUNK

(1) Mi, a szövetség megalakulásában is részt vállalók fontosnak tartjuk, hogy a demokratikus magyar közéletben egyre inkább helyet kapjon az a teljességre törekvõ nevelés-lélektani alapokon álló elkötelezettség, melyet korábban olvasótáboroknak, ma garabonciás táboroknak is nevezünk.

(2) Képviselt értékeinket polgári-közösségi szellemiségûnek tekintjük.

(3) Valljuk, hogy az alapvetõ emberi értékek társadalmi rendszertõl és világnézettõl függetlenül lényegileg azonosak, vállaljuk ezeknek az alapértékeknek a képviseletét. Tudomásul vesszük, és messzemenõen tiszteletben tartjuk a kulturális és gondolkodásbeli másságot és különbözõséget. Ezen belül is kiemelkedõ fontosságot tulajdonítunk az egyetemes emberi és nemzeti hagyományaink megõrzésének, a szabad cselekvésnek, a harmonikus életmód nevelési célzatú tevékenységének.

(4) Nem azonosulunk ideológiai, politikai törekvéssekkel.

INDOKLÁS. (1) Az olvasótáborokat életre hívó írók, költõk, gondolkodók elképzelését több rokon eszmeiségû szellemi áramlat, jeles személyek által képviselt kulturális önazonosság-fogalom meghatározása is segítette, melyek közé sorolható a cserkészet, a népfõiskolai és a reformpedagógiai irányzatok számos közösségi hatása. (2) Az olvasótábor szóhasználatot legpontosabban Fábián Zoltán »lélekpendítés« elnevezése, valamint Ratkó József gondolata is értelmezi: »Egy ágyon, egy kenyéren / Égve egyforma lázban, / hidegben, nyári lángban / egyforma szó a szánkban« (3) Azt a nevelés-lélektani elkötelezettséget tartjuk fontosnak, amely feltételezi és képviseli a gyermekek és a felnõttek teljes jogú részvételét saját sorsuk alakításában, keretet ad a személyközpontú kreatív önmûveléshez, biztosítja a szabad elhatározás jogát, az egyenjogúságon és partnerségen alapuló társas kapcso-latokat, a közösségi együttlétek során megnyilvánuló morális egyezõséget, a természeti és a társadalmi környezetben egyaránt élni tudó életmódot, mely elhatárolódás nélkül is képes harmóniát teremteni önmaga és a külvilág között.

2. § - CÉLOK, ELVEK ÉS MÓDSZEREK

(1) Legfõbb célunk, hogy a velünk kapcsolatba kerülõ fiatalokat segítsük abban, hogy önálló gondolkodással bíró, cselekvõ felnõttekké váljanak, akiknek életcéljuk (~út), cselekvésre indító szándékuk (~elv) és mondanivalójuk (~üzenet) van.

(2) Fontosnak tartjuk a közösségi táborozást, az önrendelkezés elvén megvalósuló szervezõdések létrejöttét segítõ alkalmak megteremtését, amelyeknek alapvetõen a harmonikus személyiségformálást kell képviselniük.

(3) Lényeges alapelvnek tekintjük, hogy az átgondolt tábori ötlet alapján kialakuló együttlétek során kisközösségi körben történjenek az alapvetõ tevékenységek, s nagyobb társaságban a kiegészítõ, a keret-jellegû játékok, tennivalók.

(4) Céljaink eléréséhez leginkább járható útnak a mentor-elvet, a megértõ és segítõ és értõ szándékot tartjuk.

INDOKLÁS. (1) A közösség tagjai számára legnagyobb élményekkel a közös cselekvés, az együttes gondolkodás bír, amelynek megfelelõ kerete lehet a közösségi tábor. (2) Az olvasó-garabonciás táborok együttélésének fontosabb elvei: * A tábor vezetõinek, illetve a kiscsoportok vezetõinek azonos gondolkodással rendelkezõ csoporttá, alkotóképes közösséggé kell szervezõdnie, a tábor ez által alaposan átgondolt ötlet, megkülönböztethetõ nevelési törekvésekkel rendelkezik, melyet kimunkált világ- és jövõkép jellemez. * Idõtartama legalább tíz teljes nap, a résztvevõk létszáma harminc és hatvan fõ között van. * Legfontosabb módszertani elve a kiscsoportos közösségi együttlét, jellemzõ tevékenysége a kiscsoportos körben zajló gondolkodtató beszélgetés és a cselekvésre, alkotásra sarkalló helyzetek teremtése. (3) A táborok jellegzetességét az átgondolt tábor-ötlet, a keretjáték adja, amely lehetõvé teszi, hogy a tábori 10-14 napos egymásra hatás kiteljesedjék. (4) A tábori célok megvalósulását az idõsebb, tapasztaltabb vezetõk, a mentorok is segítik. A csoportvezetõ (mentor, instruktor, animátor) bármilyen foglalkozású; de feltétlenül hiteles személyiség kell hogy legyen. Lényeges, hogy a vezetõ ne formális tekintéllyel, hanem bátorító személyiségvonásokkal, széles körû általános mûveltséggel rendelkezzen. (5) A "mentor-elv" alatt azt a gesztust értjük, amely a meghallgatást, megértést és elfogadást, a visszatükrözés képességét és készségét jelenti, azt az alapvetõ segítõ szándékot, amely végsõ soron meghagyja az önálló döntés lehetõségét. (6) Feltétlenül szükséges, hogy az intézményrendszertõl független civil közösségek a táborok közötti idõszakban folyamatosan találkozzanak egymással, kortársi kapcsolataikat erõsíthessék.

3. § - PROGRAMTÉZISEK

(1) Alapvetõ érdekünk, hogy a helyi szervezetek és intézmények kezdeményezésére az olvasó-garabonciás táborok évrõl évre létrejöhessenek.

(2) Rendszeres tájékoztatással, módszertani füzetek kiadásával hozzájárulunk e sajátosan közösségi szellemiségû együttlétek megismertetéséhez.

(3) Évente több szövetségi tábort szervezünk közép- és fõiskolás korú fiatalok számára, valamint az országos mentorképzésünket is folytatjuk a táborszervezõk, kisközösségi vezetõk számára.

(4) Önálló iskolát és képzési lehetõséget kívánunk teremteni annak érdekében, hogy a szövetség által képviselt kulturális örökséget tovább adhassuk.

(5) Pályázati rendszerünk a korábbi gyakorlattól eltérõen, két fordulóban teszi lehetõvé a tábori ötlettervek, keretjátékok díjazását, s arra ösztönzi a táborok szervezõit, hogy megkülönböztetett figyelmet fordítsanak a nevelési elvek érvényesítésére.

(6) A szövetség céljaival összefüggésben elsõsorban koordináló, közvetítõ tevékenységet lát el, mely elvek érvényesítéséhez egyaránt alkalmazza a nevelési, oktatási és kulturális kapcsolat- és eszközrendszert.

INDOKLÁS. (1) Tagszervezeteink tájékoztatása érdekében különbözõ kiadványokat jelentetünk meg, melyek részben a fontos közösségi tudnivalókat segítenek eljuttatni az érdekeltekhez (Vándordiák, Garabonciás Kis Trakta, más kézikönyvek), részben pedig a tábori és évközi együttléteket segítõ kiadványok (Hangkazetták, szövegkönyvek, szöveggyûjtemények). (2) Tervezett önálló iskolánk keretében olyan, egymásra épülõ oktatási formát kívánunk megvalósítani, amely a középiskolai, kézmûves szakiskolai és (esetleg más felsõoktatási intézménnyel közösen megvalósuló) fõiskolai képzést jelent. Az iskola mindegyik tagozatán alapvetõen a humán és reál közismeretekre, ezen belül kiemelten a népismeretre, valamint a közösségi ismeretekre, mint komplex tantárgyi körökre támaszkodnak majd a Nemzeti Alaptanterv sajátosságainak és normarendszerének figyelembevételével. (3) A szövetségi alapelvek és célok elérése érdekében valamennyi tagszervezet élhet azon jogával, mely a szövetség kapcsolatait, információs rendszerét felhasználva erõsíteni tudja a nevelési-oktatási folyamatok egymásra hatását, valamint fejlesztõ kulturális programot hoz létre.

4. § - KAPCSOLATAINK

(1) Szövetségünk a kölcsönös együttmûködés kialakítására törekszik minden olyan szervezõdéssel, amely szövetségünk értékrendjéhez hasonló eszmeiséget képvisel.

(2) Kezdeményezzük a nevelési-oktatási és kulturális intézményekkel, valamint szervezetekkel való kölcsönös együttmûködés erõsítését.

(3) Kiemelt fontosságot tulajdonítunk a határon túl élõ magyar közösségekkel történõ kapcsolatoknak, a hasonló elvek alapján szervezõdõ közösségek szakmai, módszertani, emberi segítésének.

III. § - A SZÖVETSÉG TEVÉKENYSÉGE

(1) Céljainak elérése érdekében: kapcsolatot teremt, gazdálkodik, koordinál, állást foglal a szövetség alapelveinek megfelelõen.
(2) Idõszaki lapot alapíthat, kiadványokat is megjelentethet.
(3) Önálló fenntartású nevelési intézményeket szervezhet.
(4) Módszertani továbbképzéseket, tanfolyamokat, táborokat tarthat, országos találkozókat készíthet elõ.
(5) Pályázati feltételeket írhat ki, alapítványokat tehet.
(6) Sokoldalúan együttmûködhet bel- és külföldi tarszervezetekkel, intézményekkel, mozgalmakkal.
(7) Minden egyéb olyan tevékenységet is végezhet, amely a kitûzött célok megvalósítását szolgálja

Nyomtatás